וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקו חדש מציג את סיפור מותו של בדואי במהלך פינוי כפר - והציבור זועם

עודכן לאחרונה: 12.8.2024 / 8:24

ב-2017 נהרגו השוטר ארז עמדי לוי ויעקוב אבו אלקיעאן, תושב כפר לא חוקי ממזרח לחורה, במהלך פינוי הכפר. סרט חדש ב-Yes עוסק במקרה - ומעורר ביקורת ברשתות החברתיות: "מצאתם זמן לחזור לנושאים כאלה"

ביום חמישי שודר לראשונה סרטו של דורון ג'רסי "מוות באום אל-חיראן", שמספר את סיפור מותם של השוטר ארז עמדי לוי ויעקוב אבו אלקיעאן, תושב הכפר הלא חוקי אום אל-חיראן שממזרח לחורה, במהלך פינוי הכפר ב-2017. הסרט זכה בפרסי העריכה והתחקיר בפסטיבל דוקאביב, שודר ב-Yes וזמין שם לצפייה חוזרת.

"הסרט של ג'רסי לא לוקח צד, אלא מביא את הטרגדיה כפי שהייתה", כתב עליו בחודש מאי עמית סלונים באתר וואלה. "זה קל כשהעובדות מאוד ברורות כמו במקרה הזה. מצד אחד שוטר שנדרס למוות, מצד שני אזרח שנורה על ידי שוטרים, ומת מאיבוד דם לאחר שנמנע ממנו טיפול רפואי. מסביב היה את הקרקס הציבורי והפוליטי".

בביקורת שעלתה על הסרט באתר "הארץ" כתבה עליו שני ליטמן: "בסרטו משרטט דורון ג'רסי בקפדנות וללא רגשנות מיותרת - יובש שרק תורם לאמינות הסיפור - את השתלשלות העניינים ומראה כיצד הייתה זו כרוניקה של עוול ידוע מראש, גם אם האירוע לא היה גובה קורבנות אדם. הנחות המוצא הגזעניות של המדיניות הישראלית לאורך השנים כלפי אזרחי המדינה הערבים, וספציפית בנושא הדיור של תושבי הכפרים הלא מוכרים, לא יכולות להוביל לשום מקום אחר מלבד אסון מתמשך".

בעקבות שידור הסרט נרשמה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות. "ולמה זה יוצא עכשיו? מה הרעיון??", כתב אחד הגולשים בפייסבוק של חברת Yes, "חשבתי שאנחנו צריכים הסברה בחו"ל...נראה לי שצריך להתחיל קודם פה". גולש אחר כתב: "העיקר על 'התנחלויות' לא יעשו סרטים ולא כלום אפילו שהם השכפ"ץ שלנו ומיישבים את הארץ". "כל פעם נושא חדש כדי לגרום לכאוס ולעבות קונפליקטים", כתבה גולשת, "מצאתם לכם זמן לחזור לנושאים כאלה. ממש שקופים אתם!".

הסרט זמין כעת על רקע המשך הריסות הבתים ברחבי הנגב. בשבוע שעבר נהרס בית בכפר אום בטין, ובמקום התפתחו עימותים, יודו אבנים וצמיגים הובערו. משרדו של השר הממונה איתמר בן גביר פרסם באותו יום נתונים לפיהם מאז נכנס השר לתפקיד בתחילת 2023 חלה עלייה דרמטית באכיפת הבנייה הבלתי חוקית בנגב. על פי הנתונים, מהחציון הראשון של 2022 לחציון הראשון של שנת 2024 חלה עלייה של 51% בהריסות.

ב-18 בינואר 2017, בשעות הלילה, הגיעו לכפר השוטרים במטרה לפנותו מתושבים ולהרוס את בתיהם. תושבי הכפר ניסו להתנגד לתוכנית ולפינוי במשך השנים ופנו לערכאות משפטיות, אך שוב ושוב נדחו עתירותיהם. במהלך ניסיון הפינוי נורה למוות אבו אלקיעאן עשרות פעמים כשנהג במכוניתו ונחשד על ידי השוטרים כמחבל שבא לבצע פיגוע דריסה, ועמדי לוי, שנדרס למוות על ידי המכונית לאחר שזו סטתה ממסלולה כשנהגה נורה ואיבד עליה שליטה. עוד באותו יום ולפני שהאירוע נחקר, מיהרו רוני אלשיך וגלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה והשר לביטחון פנים דאז, להכריז שמדובר בפיגוע דריסה ושאבו אלקיעאן היה תומך דאעש. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את התקרית פיגוע, ובהמשך חזר בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully