באוניברסיטת בן גוריון יתקיים היום (שני) פסטיבל יין, אך במקום להיות חגיגה תרבותית וקולינרית, האירוע חולל דרמה פוליטית והפך לעוד עימות ציבורי סוער. זאת, לאחר שארבעה יקבים הפועלים באזור יהודה ושומרון דיווחו כי השתתפותם באירוע בוטלה באופן פתאומי - לטענתם, בשל לחצים פוליטיים מצד הנהלת המוסד האקדמי.
"לפני בערך חודש וחצי פנו אלינו מהפקת הפסטיבל והציעו לנו להשתתף", מספרת נאוה מובשוביץ, מבעלי יקב "דרימיה" השוכן בסוסיא שבדרום הר חברון. "שמחנו ואישרנו השתתפות, אבל לפני שבוע וחצי-שבועיים אמרו לנו שיש בעיה עם ההשתתפות שלנו. שאלתי מה הבעיה, אז אמרו שבאוניברסיטה לא רוצים שיהיו יקבים מיהודה ושומרון. אני שנים משתתפת בפסטיבלים, ומעולם לא נתקלתי באמירה כזאת. זה מעליב, מכעיס, מעצבן. וזה עוד יותר מעליב ומכעיס, כי בעלי במילואים". לדברי מובשוביץ, "כששאלנו אותם מה הסיבה הם התחילו להגיד כל מיני סיבות וטענות, שלא היה מקום, שאנחנו ועוד שלושה יקבים שהיו אמורים להשתתף לא אישרנו השתתפות".
בעקבות ביטול השתתפותם של היקבים שמעבר לקו הירוק החל גל מחאה בקרב הסטודנטים, והבוקר שיגרה האוניברסיטה הזמנות מחודשות למובשוביץ ולעמיתיה. אלא שהצעד הזה לא הצליח לכבות לחלוטין את הלהבות, ובעוד חלק מבעלי היקבים בחרו להשאיר את המשקעים מאחור ולשוב להשתתף באירוע, אחרים - כמו מובשוביץ - חשים פגועים עמוקות, ומסרבים בתוקף לקחת בו חלק. "ראיתי שסטודנטים מחו וכתבו שהם רוצים לפרגן לנו, להתארגן ולהזמין מאיתנו בעקבות הביטול. הם בעצמם כנראה הרגישו לא נעים להיות סטודנטים באוניברסיטה. ואז אחרי שבאוניברסיטה הרגישו קולות של ביקורת, אז המפיק כתב לנו שאפשר שנבוא - לא קיבלתי מהם התנצלות, רק הודעת 'תבואו'. אז אני לא אגיע - שלא יעשו לי טובה. נעלבתי כמה שנעלבתי, ולא יגידו לי 'תבואי כי הפעילו עלינו לחץ'. אני יודעת שאחד מארבעת היקבים כן משתתף, אבל אני החלטתי שלא".
באוניברסיטת בן-גוריון הגיבו ואמרו כי "מדובר בסערה בכוס יין. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לא מאמינה בחרמות, ועל כן כל היקבים מכל חבלי הארץ מוזמנים להשתתף. הדרישות היחידות הן שהיין יהיה כשר ואיכותי. בשנה שעברה היו יקבים מרחבי הארץ, וכך יהיה גם השנה".
אולם סטודנטים באוניברסיטה לא קיבלו את התגובה, וכמו שמובשוביץ סיפרה - כבר קמו להן יוזמות מקומיות לרכוש יינות דווקא מהיקבים ש"הוחרמו" לכאורה, לצד קריאות להחרים דווקא את האירוע עצמו. "זה עוד מסמר בארון הפוליטי של האוניברסיטה", אמר אחד הסטודנטים, "שלושה אירועים בשבוע אחד, כולם עם גוון פוליטי מאוד ברור. להחרים יקבים מיהודה ושומרון זו פעולה ששמורה לשונאי ישראל, לא לאוניברסיטה בלב הנגב. ההודעה של האוניברסיטה מצחיקה. כל פעם מישהו אחר עושה 'טעות בתום לב' שמשום מה מזוהה מאוד עם השמאל. כל הזמן מספרים לנו כמה חרם אקדמי הוא מסוכן, ואז האוניברסיטה פועלת באותה שיטה. זו בושה".
הוא סיפר כי "כבר פתחנו קבוצת וואטסאפ להזמנה מהיקבים שבוטלה השתתפותם. אנחנו נרכוש רק מהם יינות. אנחנו לא נגיע לאירועים שמחרימים יקבים במדינת וישראל ונשמיע את הקול שלנו בצורה מאוד ברורה".
