וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקן ה-12 בכל משחק

עודכן לאחרונה: 23.8.2024 / 11:58

לכבוד פתיחת ליגת העל, ישבנו לשיחה עם גיא שחר על תרבות האולטראס בישראל, החשיבות של הקהל, המאבק מול המשטרה ועד כמה לקהל יש השפעה על הקבוצה

אבוקות ביציע הפועל באר שבע, גמר גביע המדינה 2024. דני מרון
אבוקות ביציע הפועל באר שבע, גמר גביע המדינה 2024/דני מרון

בשבת תיפתח ליגת העל בכדורגל וזה כמובן יהיה יום חג עבור אוהדי קבוצות הכדורגל בישראל. בשנים האחרונות נראה שבישראל ישנה תופעה קצת מוזרה, רמת הכדורגל אולי קצת יורדת כשרמת ההתעניינות וכמויות הקהל רק גדלות. 30 אלף בכל משחק בסמי עופר, כמות זהה בבלומפילד, מעל ל10 אלף מנויים בטדי וטרנר והפועל תל אביב עם אלפי מנויים בליגה השנייה. מי שבשנה האחרונה עוקב לא מעט אחרי תרבות האהדה, האולטראס בישראל ובכלל אוהדי הכדורגל הוא גיא שחר, aka Johnny Sack ברשת החברתית x .

אז רגע לפני שהדגלים, התופים והפלקטים ייכנסו ליציע, תפסנו את שחר, אוהד הפועל באר שבע לראיון: "החשיבות של הקהלים בארץ עצומה" הוא מתחיל, "רק בשבועות האחרונים ראינו את הישראליות מארחות ביעדים הזויים באירופה לנוכח המלחמה ואני בטוח שהתוצאות היו שונות לגמרי אם הקבוצות היו מארחות בארץ. באופן כללי, למושג "בית" יש משקל מאוד גדול כאשר מדובר בכדורגל, בתור אוהד אתה מאמין שהקירות בבית שלך קדושים ועם קצת מזל הכל אפשרי, כל עוד זה בבית שלך. ברגע שמאבדים את הביתיות מאבדים גם את הקהל, העוצמות והכוח העיקרי של המועדון".
שחר מדגיש כי תרבות האהדה בישראל השתפרה במהלך השנים: "תרבות האהדה השתפרה פלאים בשנים האחרונות ויש לזה כמה משתנים. אצטדיונים חדשים כמו סמי עופר וטרנר שדרגו את האווירה, קמפיינים מוצלחים של ישראליות באירופה ובעיקר חשיפה למידע מפורט יותר במדיות השונות. בשקט בשקט, מבלי ששמנו לב יש לנו 4-5 קהלים בארץ עם למעלה מ-10,000 מנויים, חלקם עם למעלה מ-20,000. זה מטורף. זו תרבות ספורט אמיתית. מערכת היחסים של האוהד הממוצע עם הקבוצה שהוא אוהד התחזקה". היום אוהדים מבינים יותר מתמיד שאהדה היא בטוב וברע, ואי אפשר לברוח ממנה. אפשר להתעצבן, לכעוס, להתמרמר אך בסוף היום אתה אוהד שקודם כל מתייצב. יש לנו לאן לשאוף, אך אני לא חושב שזו תקופה בה אנו צריכים להסתכל על החסרונות, אלא רק על היתרונות. תרבות האהדה בשיאה".

אבוקות ביציע של אוהדי מכבי חיפה. אריאל שלום
אבוקות ביציע של אוהדי מכבי חיפה/אריאל שלום

מי הכי הרשים אותך מבחינת תפאורות בישראל?
"מכבי חיפה, הפועל ת"א והפועל ב"ש הכי מככבות בתחום הזה. יש לציין שהארגונים סובלים מדיכוי משטרתי בכל הנוגע לציוד עידוד. הדיכוי הזה מונע מסצנת האוהדים בישראל להפוך לאחת המפורסמות בעולם. אני בטוח שיש לארגונים כאן את היכולת להתפרסם בכל מקום בגלובוס בעקבות תצוגות גאוניות מדי שבוע, הם ליטרלי עושים את זה בכל פעם שהמשטרה מאפשרת. אני מאחל לכך שהמשטרה תשחרר מעט את החבל בכל הקשור לתפאורות כי חשוב להבין שהכדורגל בישראל יכול להתפרסם גם בזכות הקהלים בו, זה קרה במרוקו, אלג'יריה, סרביה ובעוד יעדים שהכדורגל הוא אמנם לא מוצר הדגל, אבל האוהדים ביציעים כן".

אם תשאלו את רוב אוהדי הכדורגל בישראל על מה מפריע להם במגרשים, כנראה שהיחס של המשטרה לאוהדים יהיה במקום די גבוה. ארגוני האולטראס בישראל נמצאים במאבק מתמיד נגד מה שהם מכנים התעמרות המשטרה באוהדים. כך לדוגמה המלחמה של המשטרה בפירוטכניקה ביציעים. במדינות רבות באירופה, אוהדי הקבוצות מדליקים 'פירו' בכל משחק ללא עצורים בקרב האוהדים: "באירופה פירוטכניקה יותר מנורמלת. ישראל היא מדינה מאוד מורכבת מבחינה ביטחונית ולצערי זה משפיע על היחס של הרשויות לגבי אש ותמרות עשן. אני מאמין שככל שהאוהדים ישתמשו יותר בפירוטכניקה, כך היא תנורמל ולמעשה היא כבר מנורמלת. לאחרונה שר הספורט, מיקי זוהר מתבטא בצורה הרבה יותר מכילה לגבי פירוטכניקה ומספק כותרות שניתן להניח דרכן שהיחס לפירוטכניקה בכדורגל השתנה. מצד שני, הקהלים גם צריכים לגלות אחריות ולהשאיר את המופע ביציעים, לא להשתלט על המשחק, או לעצור אותו בכוח. אם הציפייה היא לנרמל את הפירוטכניקה לגמרי, צריך למזער נזקים ומקרים בהם היא הופכת לנטל".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
אוהדי הפועל תל אביב. דני מרון
אוהדי הפועל תל אביב/דני מרון

מי לדעתך הקהל שנמצא בטופ בעולם?
"ואו, זו שאלה קשוחה. יש כל כך הרבה קהלים חזקים היום בעולם והסצנה נמצאת בגרף שיפור מטורף. אם להתייחס למדינה בה סצנת האולטראס היא המובילה, אז חד משמעית גרמניה. אין עוד מקום בעולם בו קהל מהליגה השלישית והרביעית הוא ברמה של הליגה הראשונה ולפעמים ברמה גבוהה יותר. לכל קבוצה יש אצטדיון סולד אאוט ואולטראס מכובד שלא מפסיק לספק תצוגות. אם להתייחס פרטנית, לגיה ורשה, סלביה פראג ובאזל מובילות כיום בתחום התפאורות. אני אישית הכי מתחבר לתחכום של פ.צ ציריך, הם מבריקים בעיני".

כאמור, אם אתם אוהבים את תרבות האהדה ונמצאים ברשת החברתית x אתם וודאי מכירים את שחר או בכינויו Johnny Sack שמעלה תפאורות של קהלים ברחבי העולם ואלפים עוקבים אחריו: "לפני שנתיים בערך בת הזוג שלי שכנעה אותי לפתוח טוויטר, מהר מאוד הבנתי שזו פלטפורמה בה אני יכול להרחיב על התחביב הכי גדול שלי לעומק, תרבות אוהדים. העמוד הפך להצלחה וזו התחושה הכי טובה בעולם, אנשים נהנים מהשריטה שלי, הידע והירידה לפרטים. אחת הסיבות העיקריות שמדרבנות אותי להמשיך היא העובדה שאני מצליח לצייר את תרבות האוהדים בצורה אחרת לגמרי. כאשר הקהל הרחב נחשף לאילו אג'נדות עומדות מאחורי הארגונים וכמה ההיסטוריה והקהילה חשובה להם, הם מתחברים הרבה יותר לסצנה. המתנה הטובה ביותר שהחשיפה הביאה איתה היא היכולת לעזור להמון אנשים ברחבי הארץ, חיילים ואוהדים קשיי יכולת דרך קונקשנים ועזרה אישית. אני מתמלא מלעשות טוב".

אוהדי מכבי תל אביב. דני מרון
אוהדי מכבי תל אביב/דני מרון

אתה חושב שיש מציאות שהקהלים והמשטרה מוצאות את הדרך להתקיים יחד?
" אני לא חושב שתהיה מציאות בה המשטרה והאוהדים יהיו אחים, אבל אני כן חושב שככל שהמשטרה תשחרר את המלחמות והנקמנות ותתמקד בכך שאירועי הספורט יעברו בשלום, היריבות בינה לבין הקהלים תהפוך לשולית. אני מאחל לכל האוהדים בארץ עונה מדהימה וטובה יותר מהקודמת. הלוואי שכל החטופים יחזרו אלינו במהרה ונחזור להתעסק נטו במה שאנחנו הכי טובים".

  • עוד באותו נושא:
  • ליגת העל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully