וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברים על ארבע בחינוך המיוחד

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 9:26

מנהל החינוך בעיריית באר שבע מוביל את פרויקט הכלבנות הטיפולית בבתי הספר לחינוך מיוחד בעיר

עופרי לייבל. באדיבות עיריית באר שבע,
עופרי לייבל/באדיבות עיריית באר שבע

פרויקט חדש של מנהל החינוך בעיריית באר שבע יחבר בין הכלבנות הטיפולית לחינוך המיוחד בעיר. במנהל החינוך הסבירו כי מחקרים הוכיחו שנוכחות של כלבים בסביבה לימודית מפחיתה קשיי הסתגלות, חששות, משפרת את האינטראקציה החברתית, המוטיבציה והלמידה זה נכון לתלמידים במוסדות חינוך בכלל אבל ובעיקר לתלמידי החינוך המיוחד. מנהל החינוך בעיריית באר שבע מוביל למעלה מ-3 שנים את פרויקט הכלבנות הטיפולית בבתי ספר לחינוך מיוחד בעיר.

מי שמובילה את הפרויקט היא עופרי לייבל, מטפלת בעזרת כלבים: "אני בעלת מרכז לכלבנות טיפולית ומטפלת בעזרת כלבים באוכלוסיות שונות מזה כעשור, מפעילה תוכניות כלבנות טיפולית במוסדות ובתי ספר שונים ברחבי הארץ, ומטפלת בקליניקה בבאר שבע באופן פרטני וקבוצתי. בשנים האחרונות, בשיתוף עם עיריית באר שבע בהובלתה של מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד במנהל החינוך בעיריית באר שבע, איריס חיימי, הצוות שלי ואני מגיעים לבתי ספר לחינוך מיוחד ברחבי העיר, למפגשי כלבנות טיפולית ייחודיים.

חברים על ארבע. פרטי,
חברים על ארבע/פרטי

"למעשה מדובר על עבודה טיפולית חווייתית בעזרת כלבים, לטובת השגת מטרות אישיות עבור כל משתתף. בעבודה עם ילדי החינוך המיוחד בתוך בתי הספר, הכלבנים הטיפוליים רגישים לצרכים הייחודיים של כל משתתף. המטרות שונות מילד לילד, ובהתאם לכך יבחר אופן העבודה הטיפולית עם הכלבים. למשל עם ילדים שמתקשים מאוד בפן המוטורי ובוויסות החושי, נוכל לעבוד בעזרת הכלבים על וויסות עוצמת הליטוף והמגע, על החזקה וזריקה של כדור, על סירוק בעוצמות שונות בהתאם לכל כלב, על אילוף הכלבים בעזרת תנועות הגוף שלנו ועוד. עם ילדים שמתקשים בהבעה עצמית ובהסבר של הצרכים שלהם לסביבה, נעבוד על פקודות מילוליות, ועל דרכים שונות של תקשורת, עם ילדים שמתקשים בפן הרגשי או החברתי, נעבוד באופן השלכתי, ונאפשר עיבוד של החוויות האישיות שלהם דרך עולם הכלבים.

חברים על ארבע. פרטי,
חברים על ארבע/פרטי

מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד במנהל החינוך בעיריית באר שבע, איריס חיימי: "מדובר על תכנית שעושה פלאים במוסדות החינוך מעצימה ומקדמת את תלמידינו בהיבט הרגשי, התקשורתי וביצירת מערכות יחסים עם חבריהם לכיתה. באמצעות טיפול בבע"ח התלמידים חווים תחושת אחריות, אהבה ומסוגלות להעניק ולטפל. מחקרים רבים הוכיחו שהחיבור בין ילדים ולכלבים מביא תועלת מדהימה ומפרה בין שני הצדדים, חיבור שמסייע רבות לילדים בכלל ולילדים עם צרכים מיוחדים בפרט לגדול בצורה רגועה, שמחה וחברתית, תוך כדי העצמה של הביטחון העצמי של הילדים. מחקרים נוספים מוכיחים כי עצם הנוכחות של כלב בקרבת הילד, מסייעת לו בהורדת דופק ולחץ דם, בהפגת מתחים וחרדות, בהעלאת הבטחון העצמי, בשיפור בוויסות חושי ורגשי, בהעצמת יכולות תקשורת ועוד.

בפעילות הזו הילדים לומדים על עולמם של הכלבים, על תקשורת נכונה, חיובית ובונה מולם, וכך יוצא שבלי לשים לב, הם בעצמם לומדים להביע את עצמם טוב יותר, ולאט לאט משפרים את המיומנויות שלהם ומתעצמים מבחינה רגשית וחברתית. כל תלמיד חווה מגוון רחב מאוד של תחושות, שאיתם יאלץ ללמוד ולהתמודד במהלך שיעורי כלבנות בבית הספר בהם בין היתר: עמידה בלחץ וזמנים, שיתוף פעולה עם אדם נוסף והסביבה, שיתוף פעולה וסובלנות מול הכלב, התמודדות עם חוסר הצלחה וכו'. חיזוק היכולות האישיות, תרגול התמודדויות עם קשיים, אתגרים ותסכול, כמו גם חיזוק הדימוי עצמי והיכולת לעמוד בפני קהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully