וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב אותרו יתושות נגועות בקדחת הנילוס סמוך לבאר שבע

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 7:26

כחלק מפעילות המשרד להגנת הסביבה, נלכדו יתושות בדרום הארץ ואלו נשלחו לבדיקה במעבדה. תוצאות הבדיקה העלו כי היתושות נגועות בקדחת הנילוס "לאור הכמות הגדולה במיוחד של יתושים בוגרים שנמצאו באזור הנחל, המשרד אישר ביצוע הדברה גם בשיטה של ערפול"

זרימת קולחין פסולים לנחל. צילום: המשרד להגנת הסביבה,
זרימת קולחין פסולים לנחל/צילום: המשרד להגנת הסביבה

לאחר שבחודש יולי האחרון אותרו בדרום יתושות הנגועות בקדחת הנילוס, במשרד להגנת הסביבה, המשיכו כל העת לדגום איזורים שונים ברחבי הארץ, כאשר בשבועות האחרונים נלכדו יתושות בנחל שקמה וכן בנחל ניר עם - לא הרחק מב"ש. היתושות הועברו כאמור לבדיקת מעבדה של המשרד להגנת הסביבה, בה התגלה כי הן נגועות בקדחת הנילוס.

במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי בחודש מאי 2024 התרחשה תקלה חמורה במכון טיהור השפכים של איגוד ערים שדרות שער הנגב שבעקבותיה איכות הטיפול בשפכים נפגעה. הקולחים המופקים במט"ש באיכות ירודה והוזרמו לנחל ניר עם ולנחל שיקמה ולא לחקלאות, כמקובל. כמו כן, אומרים במשרד כי עד היום, התקלה לא תוקנה במלואה והקולחים ממשיכים לזרום ולזהם את הנחל. בין היתר, הם מהווים כר להתפתחות של יתושים ובמשך הזמן נוצרו דגירות קשות של יתושים במקום.

בעקבות הדברים הגיעו לנחלים צוותים של המשרד ובשבועות החולפים ביצע צוות המשרד במחוז דרום ניטור זחלי יתושים ולכידה של יתושים בוגרים באזור נחל שקמה ונחל ניר עם. במהלך הניטור איתרו אנשי המשרד מפגעי יתושים חמורים בנחלים האמורים, הכוללים דגירת יתושים קשה, לרבות ריכוזים גדולים מאוד של גלמים, זחלי יתושים בכל הדרגות. בנוסף, יתושים בוגרים נלכדו במלכודות שהמשרד להגנת הסביבה הציב.

לאור הממצאים החמורים, פנה מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, לממלא מקום ראש מועצת שער הנגב שבשטחו המפגע ולראש עיריית שדרות העומד בראש איגוד הערים המפעיל את מכון טיהור השפכים ופירט את הממצאים החמורים וכן העביר הנחיות מפורטות לנקיטת פעולות לטיפול ולמניעת מפגעי היתושים שאותרו בנחלים הללו.

ההנחיות שהועברו לרשויות: ביצוע הדברת זחלי יתושים וגלמים בנחל שקמה פעמיים בשבוע בהתאם לתוצאות הניטור בשטח. הדברת יתושים בוגרים בנחלים ניר עם ושקמה, אחת למספר ימים עד להפחתה משמעותית של יתושים בשטח - כולל בשיטת הערפול. חישוף והסדרת פתחים בגדות הנחלים, לצורכי ניטור והדברה.

"היתושים נלכדו בנחלים שבהם זורמים קולחים באיכות ירודה כתוצאה מתקלה מתמשכת במכון טיהור השפכים של שדרות-שער הנגב. לאור הכמות הגדולה במיוחד של יתושים בוגרים שנמצאו באזור הנחל, המשרד אישר ביצוע הדברה גם בשיטה של ערפול. הערפול כבר מתבצע בערבים האחרונים ומטרתו לצמצם את מספר היתושים הבוגרים כטיפול משלים לשאר האמצעים המקובלים הננקטים לצורך צמצום המפגע. בנוסף, המשרד הנחה את הרשויות המקומיות לבצע מגוון רחב של פעולות מניעה, ניטור וטיפול על מנת להבטיח את הסרת המפגעים ושמירה על בריאות הציבור והסביבה" אמר, אמיר זלצברג, מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully