וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן ראש העיר באר שבע: בג"ץ אשם בכך שעשרות חרדים מהדרום לא התגייסו

עודכן לאחרונה: 7.8.2024 / 9:52

סגן ראש העיר באר שבע שמעון טובול אמר כי הכוונה להתגייס בקרב מי שכבר קיבלו פטור "נהייתה תופעה". לדבריו, כשצפה השבוע בחברי הפלגים הקיצוניים מתעמתים עם כוחות הביטחון מחוץ לבקו"ם, הצליח להבינם

עימותים במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024. ניב אהרונסון
עימותים במהלך הפגנה נגד קליטת מתגייסים חרדים, בקו"ם תל השומר, 5 באוגוסט 2024/ניב אהרונסון

עשרות רבות של חרדים תושבי הדרום כבר עמדו להתגייס לצבא, אך חזרו בהם בעקבות החלטת בג"ץ בנושא - כך אומר סגן ראש עיריית באר שבע שמעון טובול. טובול, חרדי מחצרו של הרב בצרי, ראש רשימת ''גשר" ומשרת מילואים פעיל, אמר כי כשצפה השבוע בחברי הפלגים הקיצוניים מתעמתים עם כוחות הביטחון מחוץ לבקו"ם - הצליח להבין את טענותיהם.

הצטרפו והישארו מעודכנים תמיד עם וואלה שבע >>>
ערוץ הוואטסאפ:
https://bit.ly/4f1a7iQ

וגם בטלגרם:
https://t.me/wallasheva


"אני מכיר הרבה חבר'ה חרדים שהחליטו לוותר על הכל, ועל המעמד שהיה להם כבני ישיבה, וללכת ולהתגייס ולתרום לצבא בכל דבר שהצבא יצטרך", הוא מספר, "ומה שקרה, החוק המטומטם הזה - שהגיעו שופטי בג"ץ והחליטו בכפייה לבוא ולגייס את בחורי הישיבות - גרם עוד פעם לקיטוב ועוד פעם לשנאה. הם כבר הגישו מסמכים, הרבה חבר'ה, בני 25-26 שכבר קיבלו פטור, יכלו לצאת ולעבוד ולעשות את החיים שלהם רגילים. עשרות אנשים שקיבלו פטור וחזרו בהם בעקבות החוק, וגם הרבה אנשים בדחייה שרצו ללכת להתגייס והתחילו לעשות שאלות רב, 'האם אני יכול ללכת להתגייס, כי אני מרגיש את הצורך הפנימי שלי ללכת ולשמור על עם ישראל'. הרבה מאוד, זה לא היה אחד-שתיים, זו כבר נהייתה תופעה".

אתמול ושלשום היו אמורים להגיע כ-900 מועמדים חרדים לגיוס לבצע תהליכי מיון לצבא בלשכת הגיוס תל השומר, אולם לפי הצבא בפועל הגיעו רק 48. במקום התפתחו עימותים קשים, נקראו קריאות "נאצים" ו"נוחבות" לעבר כוחות הביטחון, ואף בוצעו מעצרים. לדברי טובול - הוא יכול להבין את טענותיהם של המפגינים.

חרדים נעצרים בבקו"ם בתל השומר/אביחי חיים, יותם רונן

"אני לא כועס עליהם ואני לא מבין אותם, אבל אני מבין מה הם עושים. אני מבין את הטענה שלהם. כי שום דבר לא הולך בכפייה". הוא מסביר כי הציבור החרדי מפולג בדעותיו, וכי הזרם היותר קיצוני קורא לגייס את כולם. "למה? כי זו מלחמת מצווה וחייבים להתגייס. אבל, הם אומרים, 'אני לא יכול להתגייס כאשר אין לי מערכת שתקלוט אותי בצורה שלי'. הרי גם אם היום הצבא יבוא ויעשה חטיבה שהיא תהיה מיועדת לציבור החרדי, הרי לא באמת ישלוט שם הציבור החרדי. לפי כללי ההלכה, אדם שרואה מחבל שרודף אחריו עם סכין - בהוראות הפתיחה באש הצבאיות אתה צריך לירות באוויר ולהכריז לו ולקרוא לו - על פי ההלכה היהודית אתה נותן לו כדור בראש. ופה יש הרבה כללים. קח עכשיו את הסיפור של הפצ"רית שהולכת וחוקרת חיילים במהלך המלחמה - על פי ההלכה היהודית אין דבר כזה".

טובול, משרת מילואים פעיל בעצמו, הדגיש כי לדעתו יש לגייס את כל מי שמשתמשים בלימוד התורה על מנת להשתמט מהצבא, אולם "הצבא חייב עזרה משמיים, חייב את לומדי התורה. הם הסיירת של עם ישראל. אני אומר לך את זה אחרי 171 יום במילואים ואני הולך להיכנס בספטמבר חזרה שוב לעזה לעוד 50 יום, ואני אומר לך את זה מלב שלם. אבל מי שלא נמצא בסיירת ומשתמש בלימוד התורה כדי לברוח מהצבא - זה הדבר הכי גרוע".

ביוני קבע בג"ץ שהמדינה אינה יכולה עוד לפטור חרדים מגיוס לצה"ל, וכי היא לא תוכל עוד לממן ישיבות וכוללים שתלמידיהם לא קיבלו פטור מגיוס. תשעת השופטים קיבלו פה אחד את העתירות בעניין, ומתחו ביקורת על הממשלה כשקבעו שהתנהלותה עם פקיעת חוק שירות הביטחון הייתה מנוגדת לחוק. "בעיצומה של מלחמה קשה, מעמסת אי השוויון בנטל חריפה מתמיד ומחייבת פתרון בר קיימא לסוגיה זו", כתבו. "הפליה באשר ליקר מכל - החיים עצמם - היא הקשה שבהפליות. האדם מוכן לתת חייו להבטחת מולדתו. הוא אינו מצפה לכל טובת הנאה מכך. הוא מצפה רק לכך שגם אחרים ינהגו כמוהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully