וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידת התיכון שזכתה בפרס המחקר היוקרתי

עודכן לאחרונה: 24.7.2024 / 8:38

המדענית הצעירה מבאר שבע: תלמידת מקיף ו' בב"שׁ, זכתה השבוע בפרס מחקר מצטיין לתלמידות תיכון של אוניברסיטת בן גוריון על מחקרה בתחום טיהור מים

המדענית הצעירה ליאן שינפלד מציגה את המחקר. צילום פרטי,
המדענית הצעירה ליאן שינפלד מציגה את המחקר/צילום פרטי

ליאן שינפלד, תלמידת בית הספר התיכון מקיף ו' בעיר באר שבע, זכתה השבוע לקבל פרס יוקרתי מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. זאת בעקבות מחקרה בנושא טיהור מים. הפרס הוענק במסגרת אירוע לרגל יום המדענית, שציין את תפקידן החשוב של חוקרות נשים במקצועות הטכנולוגיה, המדע והמתמטיקה.

המחקר שזיכה את שינפלד בפרס בוצע בתיווך ובשותפות עם החווה לחינוך חקלאי בבאר שבע בחסות ותמיכת חברת "אדמה מכתשים", שמובילה מזה שנים יחד עם החווה את פרויקט עבודות החקר "מפזרים זרעים של מדע". עבודת המחקר הונחתה על ידי הדוקטורנטית רחל בן אפרים, שחוקרת במעבדתו של ד"ר אבנר רונן ממכון צוקרברג לחקר המים במכונים לחקר המדבר של אוניברסיטת בן גוריון. המחקר בוצע בתמיכת קרן המלגות הבינלאומית לחינוך "אייסף" וחברת אדמה.

המחקר בו השתתפה שינפלד עסק בפיתוח דוגם פסיבי אשר באמצעות ספיחה מסלק ממי שתייה קבוצה נפוצה של מזהמים, הנמצאים למשל בציפוי הטפלון. נמצא כי מזהמים אלו המצטברים במי השתייה יכולים לגרום לסרטן, בעיות בפוריות ואף לפגיעה בהתפתחות עוברים, בנוסף לשלל בעיות בריאותיות נוספות. פרויקט המחקר התקיים תחת משרד המדע, שילב שיתוף פעולה עם משרד הבריאות וחברת "מקורות" וכן עם צוות חוקרים מגרמניה.

בפרויקט שנעשה במסגרת לימודי מגמת כימיה, שינפלד התמקדה באיפיון ננו-צינורות פחמן עם וללא קבוצות פונקציונליות, המשמשים לספיחת החלקיקים המזהמים. התלמידה אפיינה את מטענם החשמלי של ננו-צינורות פחמן עם קבוצות פונקציונליות שונות ומידע זה ישמש את קבוצת המחקר על מנת להשיג את מטרת הפרויקט ולפתח את הדוגם שיספח מזהמים. שינפלד נתקלה בתוצאות בלתי צפויות וחקרה את הסיבה להן. את המחקר היא ביצעה לאורך שעות עבודה רבות בהן נעה על הציר שבין המכון לחקר הימים בשדה בוקר ומכון הננו בקמפוס הראשי של אוניברסיטת בן גוריון.

"חברת אדמה מברכת את החוקרת הצעירה ליאן שינפלד על הצלחתה היוצאת מן הכלל", אמרה אילנה סיסו, מנהלת תפעול קשרי הקהילה בחברת אדמה. "לאורך שנים, אדמה מובילה בשיתוף עם הצוות המקצועי המצוין של החווה לחינוך חקלאי את תוכנית מפזרים זרעים של מדע, המאפשרת למאות תלמידים מהעיר באר שבע להתנסות מדי שנה במחקר מדעי פורץ דרך בתחומי הכימיה והביולוגיה. אנו באדמה עושים זאת מתוך ראיית החשיבות של עידוד מצוינות וסקרנות מדעית, במטרה לגדל את הדור הבא של המדעניות והמדענים הישראלים. חוקרות נשים אחראיות לחלק ניכר מהצלחותיה המדעיות של מדינת ישראל ועם מוטיבציה ועבודה קשה אין מטרה שמחוץ להישג ידן".

המדענית הצעירה ליאן שינפלד מציגה את המחקר. צילום פרטי,
המדענית הצעירה ליאן שינפלד מציגה את המחקר/צילום פרטי

ד"ר טלי סבג, מנהלת החווה לחינוך חקלאי הוסיפה: "החווה החקלאית שמהווה מרכז מצוינות ללימודי חקלאות וסביבה רואה חשיבות רבה גם בקידום עבודות מחקר בהיקף של 5 יחידות לימוד לתלמידי ותלמידות העיר באר שבע. השאיפה המרכזית שלי כמנהלת היא לקרב את בני הנוער המוכשרים שלנו לאקדמיה ולתמוך בתהליכי מיצוי יכולות מצוינות והצטיינות. אני מבקשת להודות לדוקטורנטית רחל בן אפרים, להנהלת בית הספר מקיף ו' בהובלתה של הגב' מתי מינדלין ולמורה ניקול על הנחישות והליווי המסור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully