וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש אסטרטגיות חינוך בזמן מלחמה

ד"ר ציפי בבצ'יק

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 15:38

מלחמת 'חרבות ברזל' הציבה אתגרים חסרי תקדים למנהלי בתי הספר. הנה חמש אסטרטגיות חשובות למנהל שבכוחן לא רק לתרום לצליחת התקופה המורכבת, אלא גם לחיזוק החוסן האישי והקהילת

ד''ר ציפי בבצ'יק. קרדיט צילום: ינאי יחיאל,
ד''ר ציפי בבצ'יק/קרדיט צילום: ינאי יחיאל

מנהיגות אפקטיבית בעת חירום דורשת מיומנויות מותאמות למציאות משתנה. בפרט בזמני משבר, על מנהלי בתי ספר לאמץ תקשורת ברורה שכוללת העברת מידע מדויק, בהיר ועדכני לצוות, לתלמידים ולהורים. כמו כן, עליהם לפעול בגמישות ובאדפטיביות ולהתאים באופן מהיר את תוכניות הלימודים ושיטות ההוראה למציאות החדשה ולפתוח תוכניות חלופיות למגוון תרחישים. עליהם לדאוג ליצירת מעטפת רגשית וחברתית שתעניק מרחב בטוח ומוגן, פיזי ורגשי, עבור התלמידים והצוות בכדי שיכולו לעבד את חוויותיהם. בנוסף, הם נדרשים ליצור שורה של שיתופי פעולה שכוללים עבודה הדוקה עם גורמי ביטחון, משרד החינוך, הרשות המקומית וארגוני סיוע שונים וכן למצוא פתרונות מקוריים דוגמת ניהול יעיל של משאבים, מעבר ללמידה מרחוק ושמירה על רצף חינוכי ופדגוגי.

מנהלים שהצליחו להפגין מאפיינים אלו תרמו משמעותית לחוסן הקהילתי ולהמשכיות החינוכית במהלך החודשים האחרונים. לקחי המלחמה מדגישים את חשיבותה של הכשרת מנהלים בניהול משברים ואת הצורך בפיתוח תוכניות מוכנות לחירום בבתי הספר.

כיצד מנהל יכול לפתח חוסן אישי וקהילתי? לפני הכל - דוגמה אישית. על המנהל להפגין רוגע ויציבות בעת משבר, לפתח אסטרטגיות התמודדות אישיות ביחד עם הצוות ולשמור על שגרה ככל האפשר. שמירה על שגרה ויציבות הינה חשובה, אך בד בבד גם מחייבת גמישות בהתאמת תוכניות הלימודים למצב המשתנה, לפיתוח מערכי שיעור גמישים ועידוד חשיבה יצירתית. שנית, יש לייצר מרחבים בטוחים לתלמידים ולצוות. כך למשל הקמה של "חדרי שלווה" בבית הספר, עידוד שיחות פתוחות על רגשות וחששות והנגשת תמיכה פסיכולוגית לתלמידים וצוות.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

שלישית, מנהל חייב לטפח קשרים בין-אישיים והקשבה פעילה באמצעות ארגון פעילויות חברתיות מגבשות, אשר מייצרות תחושת שייכות ותורמות לתחושת המסוגלות. הקהילה הבית ספרית הנה עוגן חשוב שניתן להעצים אותה בדרך של שקיפות, פתיחות ושיתוף הורים בתהליכי קבלת החלטות, יצירת פלטפורמות קבועות לשיתוף במידע ושאלות, ובארגון מבצעי התנדבות קהילתיים לצד חיבור לארגונים מקומיים.

רביעית, טיפוח של היבטים תוך-אישיים הינו קריטי גם כן להצלחת המנהל בעת משבר. עליו לפתח מיומנויות של דרכי התמודדות ולהכשיר את הצוות והתלמידים בכלים להפחתת מתח ולחץ באמצעות שילוב תרגילי מיינדפולנס, אסטרטגיות לפתרון בעיות וטיפוח תקווה ואופטימיות תוך שימת דגש על סיפורי הצלחות ועידוד יוזמות.

כלי נוסף שכיול לסייע למנהל בעת חירום הוא חשיבות יצירת יחידת בוגרים למנהלים כרשת ביטחון. האקדמית חמדת השכילה להקים קהילה לבוגרי תכנית הכשרת המנהלים למנהלי בתי הספר שמהווה משאב אסטרטגי חיוני, במיוחד בעתות מלחמה ובתקופות של שירות מילואים נרחב. יחידה כזו מספקת רשת ביטחון ותמיכה למערכת החינוכית בזמנים מאתגרים. דרך ניסיונם העשיר והיכרותם המעמיקה עם מערכת החינוך, יכולים הבוגרים לספק ייעוץ, תמיכה מקצועית ורגשית לעמיתים שיותר טריים בתפקיד ולשמש כמנטורים אחד לשני בתקופות של לחץ מוגבר. יצירת מאגר כזה של מנהלים בוגרים מחזקת את החוסן הארגוני של מערכת החינוך, מאפשרת גמישות תפעולית, ומבטיחה המשכיות ניהולית גם בתנאים של אי-ודאות וחירום לאומי.

באמצעות יישום אסטרטגיות אלו, מנהל בית ספר יכול לתרום משמעותית לבניית חוסן אישי וקהילתי אשר מסייע להתמודד טוב יותר עם מצבי משבר. מנהיגות חזקה בעת משבר יכולה לא רק לשמר את תפקודו של בית הספר, אלא גם לחזק את הקהילה כולה ולסייע בבניית חוסן לטווח ארוך.

ד"ר ציפי בבצ'יק היא ראש תוכנית המצוינות רג"ב וראש קהילת הבוגרים של תוכנית המנהלים באקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully